Kihaló félben vannak azok a munkahelyek, ahol igazi szakmai tapasztalatra lehet szert tenni. Ahol közvetlen a mestertől lehet tanulni. Erre a hiányosságra érzett rá Fockter Vilmos és így kérte fel Léner Zoltánt, aki nem kevesebb, mint 37 éve dolgozik a szakmában, hogy segítse a fiatalok továbbképzését. Kíváncsi vagy rá, milyen módszerekkel tanít egy igazi mester? Olvasd el a hűtéstechnika tapasztalt tanítójával készült interjúnkat. Léner Zoltán, Projektvezető,  műszaki kivitelezésért felelős kollégával beszélgettünk arról, hogy miként zajlik a hűtéstechnikai szakemberek képzése náluk.

Miben másabb egy ilyen képzés, mint egy klasszikus elméleti oktatás?

A klasszikus elméleti oktatásnál általában elméleti szakoktatók, tanárok, professzorok tartják az oktatást. A nálunk zajló oktatás, vagy beszélgetések során az elméleti anyagokat megpróbálom gyakorlati szempontból megvilágítani, megvizsgálni, támaszkodva az évtizedes szervizes tapasztalatomra.

Honnan jött az ötlet, hogy szeretnétek ilyen képzéseket tartani?

Folyamatosan törekszik a cég a fiatalításra, az érkező srácok, még ha hűtéstechnikával foglalkozó iskolából jöttek is, gyakran száraz tudással rendelkeznek. Ez az elméleti tudás általában nem kapcsolódik a mindennapi élet problémáihoz. Valamint a járvány miatt kialakult furcsa helyzetben a szakmától elég távol álló helyekről is érkezett munkaerő, akiknek meg el kellett magyarázni, mi is az, hogy hűtés.

Te mióta dolgozol a szakmában?

A középiskola elvégzése után engem még elvittek katonának, ez olyan rég volt, hogy akkor még sorkatonai szolgálatot kellett adni a fiatal srácoknak. Leszerelés után nem sokkal kezdtem zöldfülűként az akkori talán legnagyobb hűtős cégnél, a Hűtőgépgyárban, a Nagyberendezések márkaszerviz osztályon. Mindennek már 37 éve.

Kiknek ajánlanád ezt a fajta hivatást?

Nyilván egyfajta műszaki érdeklődés szükséges hozzá. Aki azon gondolkozik, hogy vajon mennyi idő lehet egy tehén borjú kihordási ideje, azt nem biztos, hogy lenyűgözi, hogy hogyan kell beállítani egy termosztatikus expanziós szelepet. A sokéves tapasztalat az, hogy akinek villamos alapképzettsége van, az sokkal könnyebben tud elkanyarodni a hűtéstechnika irányába. Egy villanyszerelő sokkal könnyebben átképezhető hűtőgépszerelőnek, mint egy mondjuk víz-gáz szerelő. Valahogy a villanyszerelést nehezebb megtanulni, ha nem az az alapszakmád.
 

Miben másabb komplett hűtéstechnikával foglalkozni, mint klímát szerelni?

Legtöbbször három hűtési tartományt különböztetünk meg: klíma tartomány, itt +20 °C az elérendő hőmérséklet, normál hűtési tartomány, itt 0 °C a kívánt hőmérséklet mélyhűtés, itt -20 °C a cél. A mi cégünk még egy tartományban is szokott dolgozni, ami nem annyira hétköznapi,extra mélyhűtés, -40 °C fokot kell elérni, és tartani. Akik klímát szerelnek, azok csak a legfelső hőmérsékleti tartományban dolgoznak. A mi területünkön mindegyik tartomány előfordul.

Miben különbözik napjainkban egy szervizes élete, mint amikor te kezdted és mi az, ami nem változott?

Egy tapasztalt kollégám mondása volt régen, hogy a jó hűtőgépszerelő egy gambival megjavítja a hűtőgépet. A „gambi” az egy darab kő, amit az út széléről felveszel. A kezdeti időben ez még igaz is lehetett, hiszen minden vezérlő, szabályzó és biztonsági berendezésünk, egységünk mechanikus kivitelű volt. Az analóg manométerek által mért nyomás értékek alapján csavarhúzóval állítottuk be a presszosztátok (nyomáskapcsolók) kapcsolási értékeit. Egyszerűbb berendezéseken ez még ma is így van, de inkább a számítógépes vezérlés a jellemző, nyomás érzékelőkkel, hőmérséklet érzékelőkkel és sokkal pontosabb, finomabb működéssel. Természetesen a mérőműszer is digitális kijelzésű legtöbbször. 

Miért jó ez a továbbképzés?

Talán azért, mert kicsit más szempontból beszélek a hűtésről, mint az elméleti oktatás során az iskolában.

Mit szeretsz legjobban a tanításban?

Amikor pozitív visszajelzéseket kapok. Olyasmire gondolok, amikor hűtős előképzettségű gyerekek mondják, hogy igen, ezt tanulták az iskolában is, de valahogy nem értették, nem állt össze a kép. Viszont nekem sikerült úgy elmagyaráznom, hogy világossá vált, és már értik is azt, amit korábban bemagoltak.

Milyen gyakran van órátok a csoporttal?

Hetente egy napot fordítunk erre. Általában az előző heti beszélgetéshez kapcsolódóan írnak a srácok egy tesztet, ez alapján látom, mi nem volt világos, mit kell esetleg újra átbeszélnünk. Ha ezeket a dolgokat letisztáztuk, akkor lépünk tovább az aznapi anyagrészre.

Hányan szoktatok lenni egy ilyen képzésen?

Általában 8-10 fiatal szokott meghallgatni alkalmanként.

Szigorú tanárnak tartod magad?

Egyáltalán nem. Bár minden anyagrészhez összeállítottam tesztkérdéseket, de ezek elsődleges célja, hogy látni lehessen, mi az, ami nem világos a többségnek. Olyankor megpróbálom kicsit másképp elmagyarázni, hátha úgy könnyebben érthető.

Van számonkérés az oktatás végén?

Igen, van, minden oktatási nap egy teszt kérdéssorral kezdődik, ami az előző heti, vagy esetleg korábbi anyaghoz kapcsolódik. A cél igazából nem is a számonkérés, hanem, hogy minél világosabban átlássák a rendszert a kollégák. Tapasztalatból tudom, ha rendszerben gondolkozol, sokkal könnyebb megtalálni egy hiba valódi okát, és akkor tényleg javítod a készüléket, nem csak tünetileg kezeled.

Nagyon szépen köszönöm a beszélgetést. Úgy érzem ez segített kicsit jobban betekintést nyerni az érdeklődőknek a hűtéstechnika világába. 
Én is köszönöm a lehetőséget.



Vissza a hírlistához